megmunkalva-logo
Gyártás
megmunkalva.hu

Online megjelenés gépipari beszállítóként

Magyar gépipari vállalkozásként online jelenlét? Van weboldalam, nem elég? Úgysem keres beszállítót senki az interneten…
Tapasztalataim szerint az utóbbi néhány évben erősödő tendencia mutatkozik a gépipari vállalatok minőségi online jelenlétében. Ez tetten érhető abban, hogy a korábban jellemző kezdetleges, 2000-es évek eleji "életérzést árasztó" weboldalakat felváltották a jobban áttekinthető, informatív, megjelenésükkel is minőséget tükröző gépipari vonatkozású weboldalak. Természetesen a különbség a B2C (Business to Consumer, értékesítés közvetlenül a fogyasztónak) vállalkozásokhoz képest még mindig zongorázható, de ezzel talán nincs is baj... Az emberek nagy része nem feltétlenül van rászorulva, hogy applikáción keresztül tudjon forgácsolt alkatrészt rendelni, edzve, barnítva, CMM jegyzőkönyvvel és a végén csengessen vele a biciklisfutár a harmadik emeleten, hogy megérkezett az alkatrésze, fogyassza egészséggel. Valamint az sem hiányzik, hogy a Facebook, Google, Instagram is azt tolja kerül-fordul az arcomba, XYZ Kft. mar legjobban szimultán 5 tengely vagy, hogy a frissen alapított IJK Kft. bárkinek beszállítana bármit, bár a gépparkjuk helyén még egy nagy gödör tátong.
Vissza az eredeti témához! Online a gépiparban... Ahogy arra már utaltam is az előző agymenéssel, nem szükséges, hogy a cég tevékenységi körétől, szolgáltatásaitól függetlenül mindenütt ott legyen. Egyrészt minek, másrészt meg drága. Tényleg drága. Viszont, ha a kedves jövőbeni partner keresi a pengeélesre csiszolt szolgáltatásait, akkor ott kell lennie!

Jó, de a gépiparban mindenki csak ajánlás útján válik beszállítóvá új partnereknél!

Nézzük meg, hogy igaz-e sokat hallott megállapítás és menjünk végig, hogy milyen lépéseken keresztül jutnak el az érdeklődők akár ajánlást követően is a kapcsolatfelvételig! Játszunk el a gondolattal és tegyük fel, hogy Ön, az "ABC" multinacionális vállalatnál dolgozik, mint mérnök. Nem beszerző, de kénytelen ilyen beszerzéshez kapcsolódó tevékenységekkel is foglalkozni, mivel Önnek van meg a technológiai ismerete, hogy egyáltalán hunyorítva tudjon egyet tippelni, hogy az adott konstrukció legyártásához milyen peremfeltételek szükségesek gyártói oldalról. Elmerül gondolataiban és rájön, hogy a bevált partnerek közül senki nem tudja megcsinálni, vagy már legutóbb is olyan drága ajánlatot kapott a beszállítótól, hogy csoda, hogy nem kapott lángra a pofájuk a sok nulla írása közben az ajánlaton, ráadásul EUR-ban és nem a tizedesvessző után. Na nézzük mit lehet tenni!
1. opció
Körbe kérdezek a kollégáknál. Open office, így elég csak kiáltani egy nagyot. Vagy tudnak valakit, vagy nem. Ha tudnak, következő lépésként már az interneten vagyok, bőszen írom a nevüket keresőbe. Nézzük mit dob ki!
2. opció
Nem kérdezek meg senkit mert a kollégám, a Fiktív Zsolti legutóbb is rossz ötletet mondott. Késtek is a beszállítással, minőség is rossz volt meg még azt is mondták, hogy a rajz, amit küldtem szégyenletes és megkergetnék az üzemben, aki ezt csinálta. El sem mertem mondani, hogy a monogram a rajzmezőben az enyém... Megyek rögtön a netre!
Láthatjuk, hogy mindkét esetben az internethez fordultunk a végén! Ennyit arról, hogy az interneten nem keres senki beszállítót...
Innentől van szükség a meggyőző online jelenlétre. Egyrészt a keresőben ott kell lenni az élmezőnyben, különben hiába fizettünk a webfejlesztőnek. Másrészt az online megjelenésünk tartalmaznia kell a döntés meghozásához szükséges információkat. Mik is ezek jellemzően?
Szolgáltatások
Egyszerűen mi az, amivel kereshetnek minket. Ha ez nincs megfelelően definiálva, akkor nagy valószínűséggel meg sem fogják találni, így ez egy kötelező hozzávaló a receptkönyvben.
Kiemelt szolgáltatások
Mi az, amiben igazán jók vagyunk? Mi az, ami kiemel minket az átlagból? Minőség, rugalmasság, kommunikáció, transzparencia? Vagy például 48 óra alatt pótlunk bármilyen alkatrészt?
Referenciák
Akik nem ma kezdték a pályafutásukat a gépiparban azok mind tudják, hogy a weboldalak, bemutatkozó anyagok stb. sok mindent elbírnak. Az ígéretekkel tele a padlás... Jó lenne valamit látni is. Ekkor segít nekünk a referencia! Hogyan tudunk bizalmat építeni? Néhány fotó a referencia oldalunkon? Kezdetnek nem rossz, de azért a meggyőzéshez több kell. Nézzük milyen lehetőségek vannak manapság!
A bizalom növelésére egy friss és potenciális megrendelő jelölt esetén kiváló eszköz egy jól megírt PR cikk. A jól megírt alatt nem arra kell gondolni, hogy egy doktori disszertációt kell letenni az asztalra. Elég annyi, hogy egy relatív bonyolult vagy a hagyományostól eltérő megoldásokat igénylő munkafolyamatot fényképekkel szemléltetve leírjon. Emelje ki azokat a pontokat, amikből a piac leszűrheti a kompetenciáját! Ha van lehetőség, osszon meg sikersztorit, amiben a megrendelője meséli el jó tapasztalatait!
Szakértői cikkek, edukáció: első hallásra, furcsának tűnhet, hogy szakértői cikkekből új ügyfelekre, profitra lehet szert tenni. Pedig nézze csak meg az internet világát. Az egyes témakörökre specializált csoportokban is az agytrösztök, akik minden szakmai kérdésre készséggel válaszolnak, jellemzően árulnak is valamit. Méghozzá nem is rossz eredménnyel, mivel az adott közösségben szakértői pozícióban helyezkednek el. Így nem is kérdés a tagok fejében, hogy ha vásárolni kell valamit akkor azt attól fogják, aki a témát a legjobban ismeri.
Céginformáció
Tudjuk, hogy nem sportszerű a frissen alapított cégekkel szemben, de a partnerek előnyben részesítik a régebb óta fennálló, nagyobb létszámot foglalkoztató, jelentős bevételű cégeket. Ezek adatok, száraz tények, amik biztonságérzetet adnak az érdeklődőnek. A mögötte húzódó elv kézenfekvő és ösztönös. Ha a számadatok meggyőzők, biztosabbnak fogja érezni, hogy a beszerzési folyamat végén azt, úgy és akkor fogja megkapni, ahogy ő azt elképzelte. Jön a kérdés, hogy oké, de akkor a frissen alapított cégekkel mi lesz? Hogyan lehet kikerülni a 22-es csapdájából? Ez egy jó téma lehetne egy következő bejegyzésben. (Ha tudnám a megoldást...)
Kapcsolatfelvételi lehetőség
Még ha nehezen is, de az érdeklődő megtalálta azt a gépipari beszállítót, akivel szeretne együttműködni. Jöjjön a kapcsolatfelvétel. Lehetőség szerint gyorsan és több napot igénylő udvariassági körök nélkül. Mondjuk egy "kapcsolatfelvétel" mezőre kattintva küldhessem az ajánlatkérésemet.
"Hogy miért nem szervezi valaki ezeket a funkciókat egy weboldalra és segít a beszállítóra vagy megrendelésre szomjazóknak egyaránt?" :)
Innentől a cégvezetésnek és kollégáknak már csak arra kell figyelniük, hogy a vállalt feltételeknek megfelelően történjen minden, hogy a folyamat végén egy következő sikersztoriról szóló gyors hírt hozhasson létre az új együttműködés első eredményeiről.